MUUN TOIMINNAN LISÄKSI, Motion Oy on suunnitellut mm. kolmiulotteisen lautapelin, joka vie koko perheen vuorikiipeilyn kiehtovaan ja jännittävään maailmaan.
EVEREST - KOLMIULOTTEINEN LAUTAPELI  
Tasan 50 vuotta sitten, v.1953, uusiseelantilainen Edmund Hillary ja sherpa Tensing Norgay valloittivat maailman korkeimman vuoren, Mt. Everestin (8850 m). Neljäkymmentä vuotta heidän jälkeensä vuorelle nousi ensimmäinen suomalainen, Veikka Gustafsson.

Nyt on mahdollista sukeltaa Himalaja-kiipeilyn kiehtovaan maailmaan turvallisesti. Seikkailijatoimittaja Ari Heinilä on kehittänyt kolmiulotteisen EVEREST-lautapelin. Hänen ystävänsä, Veikka Gustafsson toimi asiantuntijana pelin suunnittelussa.

Upeasti kuvitettu, helposti kasattava, kolmiulotteinen pelilauta nousee kuin Mt.Everest-vuori pelaajien eteen. Sen kuvitus ja tekstit kertovat Himalaja-kiipeilyn riskeistä sekä historian kiipeilysankareista. Se sukeltaa myös vuoriston sherpa-kulttuuriin ja mystiseen buddhalaisuuteen.

TODENMUKAINEN PELI

Pelinappulat, värikkäät kiipeilijähahmot on varustettu irrotettavilla huippulipuilla sekä kolmella lisähappipullolla. Noppapelin lähtöpaikkoina ovat joko Nepalin Kathmandu tai Tiibetin Lhasa. Niistä pelaajat aloittavat lähestymismarssin kohti perusleiriä. Lähestymismarssi sattumat heittävät pelaajille jännittäviä vastoinkäymisiä tai onnenpotkuja.

Perusleiristä, jäävirtojen reunalta alkaa vaativa kiipeilyosuus. Pelaajat voivat valita kiipeilyreitin kuudesta vaihtoehdosta. Ne vaihtelevat pituudeltaan ja vaativuudeltaan. Vaativammalla reitillä on enemmän vaaroja ja kiipeilysattumia.

Jäätikköosuuksilla railoja ylitetään tikkaiden avulla tai vaihtoehtoisesti rotkot voidaan kiertää valitun taktiikan mukaan.

Kullakin pelaajalla on neljä telttaa, jotka pystytetään tiettyihin leiripaikkoihin eri korkeuksille. Leiri sattumat heittävät pelaajille yllätyksiä leiripaikoilla.
Kunkin kiipeilyreitin vaikeimpaan paikkaan joudutaan asentamaan mukana tuleva varmistusköysi. Köyden asennus on aikaa vievää puuhaa.

8000 metrin korkeudesta alkaa ”DEATH ZONE”, kuoleman vyöhyke, jonka yläpuolella kiipeilijät joutuvat turvautumaan lisähappeen. Sitä kuluu 1 happipullo / nopan heitto. Jos lisähappi loppuu ennen huippua, pelaaja joutuu palaamaan nelosleiriin hakemaan täydennystä.

EVERESTIN valloittaja jättää lippusalkonsa huipulle. Mutta maali on vasta perusleirissä. Vielä voi pelissä sattua monta jännittävää käännettä . Siis voittaja on se joka selviää ensimmäisenä perusleiriin takaisin.

MUKANA "Mt. EVERESTIN VALLOITUS" VIDEO-CD

Pelin mukana tulee 12 minuutin pituinen cd-romppu, jossa Veikka Gustafsson kertoo Everestin valloittamisesta aidon, liikkuvan kuvan tuella. Siinä nähdään kuinka seikkailu alkaa Nepalin Kathmandun vilinästä. Noustaan vuoristokylien läpi kohti perusleiriä. Edetään Khumbu-jäävirtaa, natisevia alumiinitikkaita yli synkkien railojen. Videolla nähdään kuinka lumivyöry syöksyy kohti leiriä ja muuta todellista draamaa näyttämönä maailman korkein vuori.

Nelosleiri on kuin taistelutanner, repaleisia telttoja, tyhjiä happipulloja. Sieltä alkaa viimeinen puristus kohti huippua. Kun kuulee Veikan live-raportin huipulta, voi ymmärtää, kuinka raskasta ja vaativaa Himalaja-kiipeily on. Tämä tausta antaa aivan uutta syvyyttä ja jännitettä pelaamiselle.

AINUTLAATUINEN PELI

Everest-peli on uniikki. Vastaavanlaisia ei löydy maailmalta. Juuri kolmiulotteisuus tekee siitä poikkeavan lautapelien maailmassa.
Skimbaaja-lehden perustaja ja nykyään TV-tuottajana toimiva Ari Heinilä kertoo Everest-pelin syntyvaiheita:

”Pelin idea kiteytyi kun kiersin Veikka Gustafssonin kanssa maailmaa kuvatessamme ”Nettimatkaaja”-TV-sarjaa. Olen itsekin kiipeillyt vuorilla, mutta Mt.Everestillä en. Sain kuitenkin nähdä vuoren ollessani Veikan kanssa kuvausmatkalla Nepalissa. Sen verran kokemus oli vaikuttava, että päätin kehittää jonain päivänä pelin vuorijättiläisen ympärille. Tentattuani Veikkaa riittävästi Himalaja-kiipeilyn maailmasta, alkoi pelin draama hahmottua. Lainasin häneltä vielä viisi Everestiä käsittelevää kirjaa ja vuoren historiakin alkoi avautua minulle.

Kun onnistuin tekemään vuoresta helposti kasattavan mallin, sekä kiipeilijäpienoismallin hakkuineen ja lippuineen, pelin prototyyppi alkoi valmistua pikkuhiljaa. Ja lopulta kannoin Everest-pelin kotiin perheeni testattavaksi. Vanhempi poikani, Jesse 7 v. voitti ensimmäisen pelin ja hänen riemunsa oli liikuttavaa. ”Isi, voisitko kirjoittaa niihin pelilautoihin, että Jesse Heinilä voitti ensimmäisen pelin, hän tilitti minulle anovasti”. Hän oli kuin oikea Everestin valloittaja.

Ari Heinilä on suunnitellut ja Aleksi Tolonen toteuttanut pelin ulkoasun.
Pelin on tuottanut suomalainen Martinex Oy, Peliko-tuotemerkkinsä alla.
Peli on jo käännetty englanniksi ja lähtee seuraavaksi valloittamaan maailmaa.

”Uskon, että tämän tyyppinen, kehittävä ja opettava lautapeli on vielä arvossaan kaikkien agressiivisten tietokonepelien joukossa. Perinteinen lautapeli voi koota perheen yhteen kun taas tietokonepeleillä on ikävä tapa vähentää perheiden yhteistä aikaa”, arvioi Ari Heinilä pelimaailmaa.


 

Copyright © 2008 Motion Oy. All rights reserved.